کلمات کلیدی در حقیقت، یک واژه است که به عنوان کوئری جستجو استفاده می شود، در حالیکه عبارت کلیدی از دو یا چند کلمه مجزا تشکیل شده است. عبارات کلیدی، معمولاً کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail) هستند که کاربران برای جستجو از آنها استفاده می کنند.

برای مثال ممکن است واژه کفش برای یک وب سایتِ خاص، کلمه کلیدی محسوب می شود. در حالیکه کفش ورزشی آبی برای همان سایت یک عبارت کلیدی است. یا مثلاً در سایت نوین، سئویکی از کلمات کلیدی مهم محسوب می شود، اما سئو و بهینه سازی سایت برای سایت ما، یک  عبارت کلیدی محسوب می شود.

شاید تعداد جستجوی یک کلمه کلیدی از تعداد جستجوی یک عبارت کلیدیِ مرتبط بیشتر باشد، اما یک عبارت کلیدی بهتر از یک کلمه کلیدی نیاز کاربر را بیان می کند. آمار نشان می دهد، احتمال خرید و مشتری شدن افرادی که از عبارات کلیدی در جستجوی خود استفاده می کنند، بالاتر است زیرا معمولاً این افراد به دنبال یک محصول خاص می گردند.

چگالی یک عبارت کلیدی با فرمول زیر محاسبه می شود:

Nkr *Nwp/ Tkn ) * 100)

در فرمول بالا، Nwp نشان دهندۀ تعداد کلماتِ موجود در عبارت است. بنابراین در محتوایی ۴۰۰ کلمه ای دربارۀ بهینه سازی سایت که این عبارت ۴۴ بار در آن تکرار شده است، چگالی عبارت کلیدی با فرمول (۴*۳/۴۰۰)*۱۰۰ محاسبه می شود که برابر است با ۳۳ درصد.

البته اگر بخواهیم به قواعد ریاضی پایبند باشیم، باید توجه داشته باشیم که مفهوم چگالی کلمات کلیدی به تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی درمتن تکرار می شود، اشاره دارد. بنابراین عبارتی مانندکفش ورزشی آبی باید به عنوان یک کلمه کلیدی حساب شود. بنابراین می توان گفت که از فرمول  چگالی کلمات کلیدی می توان برای به دست آوردن چگالی عبارت کلیدی استفاده کرد:

Nkr / Tkn ) * 100)

اکنون شما می دانید چگالی کلمات کلیدی چیست و چگونه محاسبه می شود. ما در ابتدای همین مقاله اشاره کردیم که چگالی کلمات کلیدی یک محتوا باید بین ۱ تا ۳ درصد باشد.